1
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
Read Time:4 Minute, 19 Second
جک های صنعتی
جک چیست ؟
جک هیدرولیک برقی یا صنعتی یکی از عملگرهایی است که در سیستم های هیدرولیکی با استفاده از نیروی برق و از طریق شیر برقی هیدرولیک، باعث حرکت آن می شود. استفاده از شیر برقی هیدرولیک می تواند عملکرد جک را تحت تأثیر قرار داده و آن را به صورت یک طرفه یا دو طرفه داخل مدار قرار دهد.
جک هیدولیکی صنعتی که به آن موتور هیدرولیک خطی نیز میگویند، یک محرک مکانیکی است که بدون نیاز به چرخ دندهی مکانیکی یا اهرم با انتقال فشار از سیال بوسیله یک پیستون به نقطه ی مورد نظر، امکان انتقال حرکت و نیروی خطی در سیستم های هیدرولیکی را فراهم می سازند.
جک هیدرولیک صنعتی هم در کاربردهای صنعتی (پرسهای هیدرولیک، جرثقیلها، فورجینگ، بستهبندی ماشین آلات) و هم کاربردهای تجهیزات سیار (ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات ساخت و ساز، تجهیزات دریایی) بکار گرفته میشوند. در مقایسه با سیستمهای پنوماتیکی، مکانیکی و الکتریکی، سیستمهای هیدرولیکی ساده تر، با دوام تر و با قدرت بیشتر هستند. برای مثال، ظرفیت توان یک پمپ هیدرولیک ده برابر یک موتور الکتریکی در همان ابعاد می باشد.
به علاوه جکهای هیدرولیک در شکلها و مقیاسهای گسترده، برای طیف گستردهای از نیازهای کاربردی موجود هستند. برای رسیدن به حداکثر کارایی و قابلیت اطمینان، انتخاب جک هیدرولیکی مناسب با توجه به کاربرد مورد نیاز بسیار مهم است. در نتیجه برای انتخاب جک هیدرولیک صنعتی مناسب باید به چندین پارامتر توجه نمود. خوشبختانه، برای کمک در انتخاب جک یا سیلندر هیدرولیکی مناسب، دسته بندیای برای انواع جکها، تکنیکهای نصب و حساب سرانگشتی موجود است.
انواع جک هیدرولیک صنعتی
سه نوع پرکاربرد جکهای هیدرولیک شامل موارد زیر میباشد:
جک هیدرولیک تای-راد صنعتی (tie-rod)
در این نوع جکها معمولا، خارج از محفظه جک، برای ایجاد پایداری مضاعف، از میلههای کششی فولادی رزوه دار استحکام بالا استفاده میشود.
برای تمامی انواع جک هیدرولیک صنعتی، اندازههای مهم و ضروری، شامل، کورس، قطر سوراخ و قطر میله است. طول کورس از کمتر از 1 اینچ تا چند فوت یا بیشتر متغیر است. قطر سوراخ میتواند از یک اینچ تا بیش از 24 اینچ تغییر کند. قطر میلهی پیستون بین 0.5 تا 20 اینچ متغیر است. اگرچه عملا انتخاب کورس، قطر سوراخ و قطر میله با عوامل محیطی و یا شرایط طراحی، محدود میشود. به عنوان مثال ممکن است فضای بسیار کمی برای طول کورس ایده آل داشته باشیم. برای جک هیدرولیکی تای-راد، افزایش سایز سوراخ، باعث افزایش تعداد میلههای مورد نیاز برای حفظ پایداری میشود. افزایش قطر سوراخ یا میله پیستون یک راه ایده آل برای جبران فضای کم در مواقع نیاز به نیروی بیشتر است، که در این موارد ممکن است که نیاز به استفاده از جک متعدد شود.
اجزای اصلی جک هیدرولیک
لوله (barrel)
وظیفه اصلی بدنه یا لوله جک هیدرولیک صنعتی، نگه داشتن فشار است. لوله جک معمولا از یک لوله بدون درز درست شده است.
پایه یا درپوش (base or cap)
وظیفه اصلی درپوش بستن محفظه فشار از یک سمت میباشد. درپوش به وسیله جوشی رزوهای، پیچ و یا میلههای کششی به بدنه متصل میشود.
سرسیلندر (cylinder head)
وظیفه اصلی سر سیلندر، بستن محفظه فشار از سمت دیگر میباشد. سرسیلندر ممکن است یک سیستم آب بندی یکپارچه برای دسته پیستون داشته باشد و یا از یک گلند آب بندی استفاده نماید. سرسیلندر با رزوه، پیچ یا میلههای کششی به بدنه وصل میشود. یک سیل استاتیکی یا اورینگ بین سرسیلندر و لوله جک استفاده میشود.
پیستون (piston)
وظیفه اصلی پیستون در جک هیدرولیکی جدا کردن قسمتهای با فشار مختلف درون لوله است. شیارهایی بروی پیستون ماشین کاری شده است که سیل لاستیکی یا فلزی و یاتاقانها درون آنها قرار گیرند. که این سیل می توانند دو طرفه یا یک طرفه باشند. اختلاف فشار بین دو طرف باعث میشود پیستون باز و بسته شود.
میله پیستون (piston rod)
میله پیستون در جک هیدرولیک صنعتی معمولا قطعه فولاد نورد سخت با لایهای از کروم است که به پیستون وصل شده است. در سیلندرهای یک طرفه میله پیستون از یک سمت و در سیلندرهای دو طرفه، میله پیستون از دو سمت پیستون و تا خارج از لولهی جک ادامه مییابد. میله پیستون، عملگر هیدرولیکی را اجزای ماشین وصل می کند که عمل مورد نظر انجام شود.